n° 44: Dumplings maken

Elke sinoloog heeft al wel eens dumplings a.k.a. Chinese ravioli's gegeten. Toen ik op kot zat, leerde een Chinese kotgenote me dumplings maken, maar het velletje dat we toen gebruikten, kwamen uit de diepvries.
Maar nu, vele jaren later is die uitwisselingsstudent terug in China en hier in mijn eigen stadje is er geen Aziatische supermarkt.
Op een dag kwamen mijn buren (een koppel van 76j. 87j.) af met zelfgemaakte dumplings. (Ze hebben een eigen restaurantje hier enkele huizen verder.)
Toen ik vertelde dat ik zo'n soort nooit had gegeten, drong ze erop aan om het me te leren.
Zo'n fijne toeval! Weer iemand die uit het niets m'n die me m'n doel wilde verwezelijken! Alles werd goed gedocumenteerd en vandaag breng ik verslag hierover uit.
Ter info: dit receptje is uitgeschreven voor twee personen met een zeer grote eetlust.

Ingrediënten voor het deeg
- 200 gram patisseriebloem (van de Aldi)
- 120 gram lauw water
- Snuifje zout
- 300 gram vulling

Het deeg

- Voeg het snuifje zout toe aan de bloem.
- Giet het water beetje bij beetje in de bloem en begin te kneden tot een homogeen geheel.  Het deeg moet een beetje zachter zijn dan dat van een versgekneden brooddeeg.
- Dek het af en laat het een uur rusten terwijl men aan de vulling begint.
- Deeg rollen gebeurt zo (zie filmpje) maar rol elk stukje in een schijfje in dezelfde grootte. Zorg ervoor dat de randjes dunner zijn dan het midden.


De vulling
Men kan allerlei soorten vullingen hiervoor gebruiken, dus ga ik hier geen uitleg bijschrijven. Het belangrijkste is dat men best gare, fijn gehakte vulling gebruikt in plaats van rauwe. De vulling zelf moet 300 gram wegen. 
Allerlei soorten vullingen zijn mogelijk. Mijn vulling van de foto helemaal boven bestond uit: gesneden gebakken omelet, gehakte gare paardenbloemblaadjes, gewokte geraspte gember, seasamolie en zout.

Dumplings vouwen
Dumplings vouwen kan op vele manieren. Hieronder zijn er een aantal voorbeeldjes die men kan uitproberen. Men kan ook gewoon de randjes goed plat tegen elkaar duwen.

Koken
Er bestaan drie soorten manieren om dumplings te koken.
  • Koken in een pot met water. 
  • Stomen in een stomer
  • Sudderen in een pan.
Dat laatste is het snelst klaar omdat de vulling al gaar is. Het is alleen het deeg dat gaar moet worden..
  1. Verwarm de koekenpan op met een beetje olie. 
  2. Wanneer de panbodem opgewarmd is, leg dan de dumplings in de pan. 
  3. Leg de koekenpandeksel erop voor een aantal minuten en voeg voor een eerste keer een kleine hoeveelheid water (1/4 van een beker) water toe, leg de deksel erop en laat het even sudderen.
  4. Voeg nadat het water verdampt is nog eens water toe. (2/4 van een beker), leg de deksel erop en laat het sudderen tot al het water verdampt is. 
Serveer de dumplings op een schaaltje met een sausje naar keuze. Deze kunnen als hoofdgerecht opgediend worden. (Maar dan moet men er een heleboel van maken en dat kan tijd in beslag nemen.) Voor mij is het eerder een bijgerecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...