Huishoudhulp via Dienstencheques

Feit
Voor het eerst heb ik sollicitatiegesprekken moeten voorbereiden om de juiste kandidaat te vinden die de huishoudelijke taken kan overnemen van mijn ex-PAB-assistent.

Waarom dienstencheques?
Wel, ik heb het even gehad met assistenten in te schrijven via een sociaal secretariaat. Het is enorm duur om iemand te laten komen poetsen omdat de RSZ bijgerekend moet worden. Daarnaast zijn er ook de opzegvergoedingen die men moet uitbetalen bij ontslag.  
Via dienstencheques is het goedkoper. Nl. 9 euro per uur, niet meer en niet minder. Sta de persoon je niet aan, dan zijn er andere kandidaten die men via de interim-kantoor kan uitkiezen zonder zich te binden aan alle wettelijke verplichtingen.
Met de hulp van mijn PAB-coach heb ik de interviews voorbereid omdat ik niet goed wist wat ik me erbij moest voorstellen.

Interim-kantoren
Voor dienstencheques kost het overal hetzelfde. Daar hoeft men niet naar kijken. Wel is het misschien interessant om te kijken hoeveel men vraagt als men op zoek is naar een assistent die begeleidende taken moet uitvoeren. Daar ben ik persoonlijk niet in details verder gegaan omdat ik snel iemand moest vinden voor de huishoudelijke taken.

Dienstencheques Vlaanderen
De cheques zelf worden besteld bij Dienstencheques Vlaanderen. De aanmaak van een profiel bij hun leidt zichzelf wel uit. Door gebruik te maken van de identiteitskaartlezer versnelt het proces nog meer. 
Wanneer de dienstencheques zijn aangekocht, kan men ze terugvinden in de digitale portefeuille en zo de interim-kantoren uitbetalen.

Ondervindingen
Ik moet eerlijk zeggen dat het heel raar verlopen was. Ik kreeg allerlei soorten typetjes van mensen over de vloer en dat moest allemaal even verwerkt worden om de juiste kandidaat te vinden.
Ervaring leert me dat het buikgevoel het beste meetinstrument is dan eerder alles te rationaliseren en te analyseren. En dat heb ik dit keer gedaan. 
Ik denk dat ik de juiste persoon heb gevonden. Ze straalt rust uit, maar is tegelijkertijd iemand die zeer opgewekt is. Voor het eerst is er een golf van rust in mijn huis. Dat heb ik al jaren niet meer gekend. Er is weer tijd om dingen te doen die ik graag doe. Daarvoor dient dus het PAB-budget, mijn eigen rugzak verlichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...