Conclusie II

Eindelijk kan ik mijn definitieve conclusie schrijven over de elektrische rolstoelen. De vorige conclusie werd te snel geschreven omdat men vertelde dat er maar twee rolstoelen getest ging worden.

Feiten
  • Al wat werd uitgetest, valt onder de volledige terugbetaling. 
  • De stoelen werden getest met oog op de motoren, wielen en besturing.
  • De drie demo's hebben dezelfde software qua besturingsysteem.
  • De toeters van de rolstoelen zijn allemaal even flauw.
  • Alles wat boven de motoren zijn gevestigd, moet men er niet naar kijken want die kunnen naar wens aangepast worden.
  • Op voorhand een algemene eisenlijstje maken is pure tijdverspilling, want op het einde van de testrit is die lijst al tientallen keer aangepast.
  • De verslagen zijn zo opgesteld dat die eerder voor mij als geheugensteuntje dienen. Zo weet ik wat er allemaal moet aangepast moet worden als de keuze werd gemaakt. De verslagen kan men hier, hier en hier terugvinden. 
  • Er werd geen rekening gehouden met merk en type.


  • Alex een leuke rolstoel om ermee te rijden. Wat er zo speciaal aan Alex is, is dat het veringen heeft van een vrachtwagen. Deze zorgt ervoor dat de rolstoel schokbestendig is. Ideaal om ermee buiten rond te crossen dus.
  • Nog een andere leuke toets aan de Alex is dat die zeer compact is. De draaicirkel is zeer klein. 
  • Eigenlijk zie ik mezelf wel in zo'n rolstoel zitten en mijn dagdagelijkse taken uitvoeren. Ik geef deze rolstoel een 7,5/10.
  • Samm is niet de favoriet. Ookal rijdt die fijn door zijn zes wielen en heeft het een kleine draaicirkel, hij is véél te lang.
  • De voor -en achterwielen zijn ook veel te klein. Ik zat ooit vast toen ik een niveauverschil op wilde. De rolstoel kon toen niet vooruit noch achteruit rijden.
  • De hele rolstoel wordt gewoonweg door elkaar geschud als men op kasseien rijdt. Van de rugpijn was er al snel sprake. (Toen droeg ik nog mijn oude korset.)
  • Het lijkt net alsof de wielen alleen maar even oppervlakten aankunen en zich niet kunnen aanpassen aan de omgeving.
  • De afstand tussen de motor en de begane grond is niet groot. Men kan niet over kleine objecten rijden hierdoor.
  • Een 5/10 krijgt de Samm. De enige reden waarom deze niet gebuisd is, is omdat het een korte draaicirkel en fijne besturing heeft door zijn zes wielen.

  • Het mechanisme van de wielen zijn helemaal anders dan een gewone elektrische rolstoel. Het lijkt alsof zij individueel werken om zich verder te kunnen bewegen. Hierdoor zat ik niet vast in putjes en watergoten.
  • De rolstoel is kort en compact. Men kan zich letterlijk door kleine ruimtes manoevreren. De draaicirkel is ook zéér klein.
  • Ookal schokt die wel erg, rugpijn had ik niet door een goeie korset te dragen.
  • Omdat de voetsteunen kunnen enorm hoog gaan, is het mogelijk om gezwollen voeten en de zere rug tegen te gaan. Het bloed stroomt immers langs deze weg makkelijker naar het hart en door te liggen zullen de pijnpunten verdwijnen. De totale score voor deze rolstoel is een 9/10. 

Besluit
De Permobil M300 is een rolstoel met flair. Het is fris, hip en opvallend. Alles aan wat ik zoek in een rolstoel zoek eigenlijk.
Het enige minpunt is dat de rolstoel enorm veel schudt en rammelt op kasseien wanneer een hogere snelheid werd toegepast.
Deed de rug pijn, dan werd het de Alex. Er was geen sprake van pijn, dus was de beslissing snel genomen. En eerlijk gezegd, wie rijdt er nu 10km./uur op kasseien?

De bestelling 
De bestelling werd op vrijdag 3 oktober al doorgegeven aan de rolstoel verdeler. Eigenlijk had ik tot woensdag de tijd om uit te proberen, maar omdat alles uitgetest werd en alle details tientallen keren overlopen werd, vond ik dat het niet nodig was om langer te wachten.
Anderzijds was dit ook een manier om Olivier te bedanken omdat hij tijdens de bezoeken zo rustig, geduldig was en helemaal niet aggressief was qua verkooptechnieken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...