De aanvraagprocedure voor elektrische rolstoel

De aanvraagprocedure voor een elektrische rolstoel is in vergelijking met de adviesrapporten niet zo moeilijk. Men krijgt een voorschriftje dat ingevuld moet worden door de huisarts. 
Het voorschriftje is te verkrijgen bij de rolstoelverdeler, maar er bestaat ook een digitale versie die je hier kan vinden Op de laatste pagina van het voorschriftje moet de rechthebbende zelf een aantal gegevens invullen.
Wanneer alles is ingevuld, kan de aanvraag ingediend worden bij de verdeler. Die zorgt ervoor dat het opgestuurd wordt naar de mutualiteit.
Zijn aanpassingen nodig? Dan worden die aanvragen ook meteen opgestuurd naar de Bijzondere Bijstandscommissie

Opmerkingen:
  1. Fouten in de aanvraag vertragen de aanvraagprocedure. Probeer daarom zoveel mogelijk het heft in eigen handen te nemen. Dit betekent minder werk voor de dossierbeheerder waardoor de procedure beetje sneller verloopt.
  2. Neem desnoods een kladexemplaar van het voorschriftje en probeer alles eens in te vullen met potlood.
  3. Ook al lijkt het invullen van het documentje een fluitje van een cent, het blijft belangrijk om alles dubbel na te kijken of het wel correct is ingevuld. 
  4. Durf bij twijfel vragen stellen.
  5. Wanneer alles is ingevuld, kijk dan nog eens even goed na en laat het nog eens nakijken door de rolstoelverdeler.
Hoelang moet men wachten op de goedkeuring?
  • De mutualiteit: Bij de mutualiteit krijg men na 3 maanden ongeveer na het indienen van het dossier een goedkeuring. Deze goedkeuring is dan voor de rolstoel zelf.
  • Bijzondere Bijstandscommissie: Voor de goedkeurring van de rolstoelaanpassingen via de BCC duurt het nog eens ongeveer 8 maanden...

Tijd is kostbaar en men moet het goed benutten. Omdat alles momenteel alles rustiger verloopt, vond ik dat het de moment was om aan deze aanvraag te beginnen.
Wat mij ook zorgen baat, is de huidige regering. Ik vrees dat er gesnoeid zal worden in de gezondheidzorg. Daarom neem ik toch liever het zekere voor het onzekere. Al het noodzakelijke die ik nodig heb, wil ik graag zo snel mogelijk inorde brengen. Zo ben ik weer gerust voor een aantal jaren...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...